Nyheter‎ > ‎

Flygklubben köper DA20

skickad 28 juli 2011 04:18 av Robert Baldinger

Efter en längre tid av utvärderingar av klubbens framtida flygmaskin, klubbades på senaste medlemsmötet ett beslut igenom. Kriterierna för den nya maskinen påverkades starkt av den negativa ekonomiska trenden inom flyget. Samtidigt som vi ville ha en modern maskin som sporrar till flyg bland gamla och nya medlemmar/elever, måste den vara såpass ekonomisk att man har råd att öka radien, dvs resa. Maskinen skall även klara den verksamhet vi har idag med skolning, brandflyg osv.

Valet föll med enhällig majoritet vid mötet på den 2-sitstiga DA20 utrustad med Garmin G500 ”Glascockpit”. Detta är en tung 2-sitsare som inte faller inom VLA-kategorin. Det betyder att den lastar utomordentligt, har en hög hastighet och är kompatibel med all verksamhet vi bedriver. Det vi gör avkall på är 2 säten och IFR-möjlighet.

Vi valde bort dessa delar eftersom de utgör en så liten del av flygningarna idag, och påverkar priset såpass. Vi kommer istället se till att kunna erbjuda dessa egenskaper genom samarbeten med andra ägare och klubbar på ett smidigt sätt.

Individen

Den DA20 vi köper heter SE-MEL, årsmodell 2010, och säljs av Östflyg för 1,525,000 kr. Vi kommer att ta finansiering för det vi saknar samt betala tillbaka den del av lånet som är kvar på MBZ, eftersom vi genom Siemens kommer ner hela 3% i ränta mot vad vi betalar dag.

Timpriset är ej 100% fastslaget, men kalkylerna visar ca 1,400 kr/tim som sedan skall anpassas till abonnemangen. Kalkylen är väldigt försiktig och ger utrymme för sänkning om vi sköter det rätt och flyger på.

Leverans av maskinen sker inom 2 veckor. Därefter kommer Östflyg sätta på en ny ännu effektivare propeller (+5kt) samt motorvärmare, som ingick i köpet.

Garmin G500 och flyghandbok

Då maskinen har glascockpit måste alla piloter som inte har denna skillnadsutbildning genomgå detta. Vi kommer arrangera löpande tillfällen för denna utbildning samt gemensam genom gång av flyghandboken osv. Vänta er flera utskick angående detta.

I samband med våra nya resemöjligheter (inkl. mode S transponder) kommer vi arrangera den utlovade utlandsflygnings-kursen.

Vi är mycket nöjda med vårt val och ser på flera håll en nytändning som vi behöver i vår klubb. Samtidigt har detta gett starten till en mer social trend som vi välkomnar.

Ni är välkomna med frågor till Robert och Jesper.

Dokument

På följande länkar hittar ni alla manualer till flygmaskinen och dess utrustning.

DA20 Manual
https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=0B9M4OllvBMTfYjVlYjAwMzktNzE3ZS00OTQ0LTkyYjUtODA1YzNiZGVhYzU3&hl=sv

Garmin G500 Manual
http://www.garmin.com/manuals/3336_G500PilotsGuide.pdf

Garmin G500 Simulator (PC)
http://www.garmin.com/software/G500_G600SeriesTrainerBaseInstall_120.exe

Garmin GNS430W (GPS och COM/NAV)
http://www.garmin.com/manuals/2105_PilotsGuideandReference.pdf

Garmin GTX330 (Mode-S Transponder)
http://www.garmin.com/manuals/GTX330Transponder_PilotsGuide.pdf

Garmin SL40 (Com2 radio)
http://www.garmin.com/manuals/294_SL40PilotsGuide.pdf






Comments