Nyheter‎ > ‎

One Six Left

skickad 4 okt. 2010 10:08 av Okänd användare   [ uppdaterad 5 okt. 2010 08:17 ]
  

Jetlagen har precis börjat mattas ut, nyss hemkommen från Kalifornien.
Jag och frugan har bilat runt där i tre härliga veckor.
Sequoia, Kings Canyon och Yosemite är bara några av platserna som avverkades.
Yosemite, där slog vi förresten höjdrekord med bil, 9945ft.
Det var bara 55ft och trettio minuter ifrån att syrgasen skulle fram.

Väl tillbaka i L.A som var våran start och vårat mål på road-trippen så var det en "måste"-punkt på resan som skulle avklaras.
Något som jag sett fram emot långt, långt innan.
Givetvis var en flyglektion ett måste när man är på ett ställe som har runt 320 VFR-dagar om året.
Jag hade redan innan resan pratat med Forsäng om detta. 
Han har en god vän som bor i Los Angeles och som även varit FI, som jag skulle kontakta.
Väl tillbaka i L.A kontaktade jag "Ludde" så fort vi vridit av nyckeln på hyrbilen.

Fick till min stora besvikelse ett negativt besked, då han berättade att han var tvungen att åka till Arizona och hämta en bil.

- "Men ring du till nån flygskola och hör, så skall det nog inte vara några problem", blev svaret.

Okej, inga problem. Men vem skulle jag ringa?
Jag kikade runt lite på internet då det slog mig.
Var skulle man helst av allt vilja landa om inte "One Six Right"?
Sagt och gjort California Flight School vid Van Nuys Airport fick det bli!

Skickade ett mail och fick svar omgående av en man vid namn Uwe.
Inga problem, ring Wendy imorgon och boka en tid, fick jag till svar. Toppen!
Dagen efter ringde jag Wendy och bokade en lektion med "Mike".

Dagen kom och jag åkte ut till fältet och träffade Wendy och Mike som var supertrevliga.
Vi gick igenom rutten. Jag skulle flyga ner längs kusten mot San Diego.
Men mitt ivägen för vår rutt låg en annan flygplats, nämligen LAX. 
Inga problem sa Mike, "vi begär speciell VFR och flyger rakt över på 3500ft".
Jaha, så enkelt trodde jag absolut inte att det skulle vara!

Sedan grabbade vi var sin vattenflaska i kylen på klubben och traskade ut till planet.
Jag hade valt en Cessna utan G1000, N252SP för att vara exakt.
Jag gjorde en grundlig PFI och sedan satte vi oss i. 
Den var identisk med MBZ, om än något mer nött och den hade ulligt fårskinn på sätena!
Undrar varför, tänkte jag. Det är ju inte så att det är kallt här direkt...

Vi begärde taxi till motoruppkörningen och blev trea efter en annan Cessna.
Deras motoruppkörningsplats var såpass stor att man kunde stå tre på bredd.
När vi gjort allt enligt konstens alla regler fick vi klart att korsa One Six Right, för att sedan starta från 16L.
Detta på grund att dom hade livligt trafik med businessjet 16R.
Men vi landar ju 16R, tänkte jag.

Rätt ut på banan och sedan iväg. 
Äntligen, Tänkte jag! Och när man kommer upp en bit så svalkar det nog.
Tji fick jag, vi hade en OAT på +31 vid 3500ft så det var tur att man tog med vatten.

Efter ungefär en halvtimme var det dags att vända tillbaka. 
Då hade vi kommit från Van Nuys till strax nedanför Long Beach...
Att korsa LAX var egentligen inga problem, om man borster från en Piper med radioborfall och 
att Mike fick ropa fem-sex gånger innan han kom fram pga trafik på frekvensen.

Att jag sedan inte fick landa på One Six Right när vi kom tillbaka heller gjorde inte något.
Jag hade ändå haft en av mina bästa flygningar hittills, och fler ska det bli!

Är ni i Los Angeles och är sugna på att flyga så kan jag varmt rekommendera: http://www.californiaflightschool.com/html/

Här kommer några bilder(suddiga) från denna otroligt roliga dag.














Comments